Programma

LIDL | OMDENK-SESSIE DETAILHANDEL BUITENGEBIED
  • Retail
  • Commercieel Vastgoed
  • Duurzaamheid/Circulariteit
 

Datum & tijd
Woensdag | 14:00 - 15:00
Locatie
Arena
Moderator
Koen Harleman 
Organisatie
Lidl Nederland GmbH
+ Agenda 2019-06-05 14:00:00 2019-06-05 15:00:00 Europe/Amsterdam LIDL | OMDENK-SESSIE DETAILHANDEL BUITENGEBIED Lidl is als een van de grootste supermarktketens ter wereld, sinds 1997 ook op de Nederlandse markt actief. In krap 20 jaar is Lidl uitgegroeid tot de derde supermarktketen van het land. Expansie en modernisering zijn de drijvende kracht om klanten overal in Nederland ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ te bieden. In 2018 – 2019 is Lidl uitgeroepen tot; de beste supermarkt van Nederland, de beste supermarkt in groente en fruit, winnaar van de Foodservice Award, meest duurzame winkelketen van Nederland, winnaar klacht.nl voor de beste klachtafhandeling en tenslotte tot beste retailer van Europa. Dezelfde vernieuwingszin kenmerkt ook de expansie van Lidl in de regio. Tijdens de omdenk-sessie detailhandel buitengebied in de regio gaat publicist Jaap Huisman in gesprek met:  Geert Gerrits | Wethouder Financiën, Ruimtelijke Ordening, Wonen en Grondzaken van gemeente Wijchen Met het vertrek van een supermarkt in het centrum van Wijchen is er ruim 5 jaar geleden een lege plek ontstaan in ons centrum waardoor de bezoekersstroom in de bewuste straat met ruim 30% terug liep. In het verleden heeft Lidl al eens het oog op deze locatie laten vallen maar was de kwaliteit van de parkeervoorziening en de bruikbaarheid van het pand niet zoals het gewenst werd. Krap een jaar geleden bleek het pand passend te maken. Daardoor werden wij als gemeente belangrijk: Wat kunt en wilt u doen aan de openbare ruimte? Dat was en spannende voor ons. Het parkeerterrein is technisch in orde en nog niet aan vervanging toe. Inmiddels zijn we een jaar verder. Het nieuwe parkeerterrein is in aanleg en aan de afbouw van de winkel is begonnen. Willem Hein Schenk | Adviseur Partner bij de Zwarte Hond en Stadsarchitect van Haarlem Willem Hein Schenk (1962) is Adviseur partner bij De Zwarte Hond en Stadsarchitect van Haarlem. Hij studeerde aan de TU Delft, waar hij in 1988 zijn opleiding tot architect voltooide. Willem Hein werkte bij verschillende bureaus in binnen- en buitenland en trad in 1992 in dienst bij Karelse Van der Meer Architecten, later De Zwarte Hond. In 1997 werd hij partner en directielid. Zijn drive en open houding, waarbij ruimte is voor nieuwe inzichten, leiden tot breed gedragen ontwerpen. Van 2011 tot 2015 was Willem Hein Schenk voorzitter van de BNA, de Branche organisatie van architectenbureaus. De Zwarte Hond werkt momenteel aan opgaven in Delfzijl en Zwolle, waar sociale functies worden toegevoegd aan een combinatie van wonen, zorg en retail.  Door de nodige verbeelding te combineren met belangen en wensen van alle betrokkenen, zijn heel interessante ruimtelijke resultaten te behalen die een grote maatschappelijke meerwaarde hebben. Lodewijk Hoekstra | Nederlands bekendste TV-tuinman, Presentator, Tuinontwerper, Ondernemer en vooral voorvechter van een duurzame wereld Lodewijk Hoekstra is Nederlands bekendste tv-tuinman, presentator, tuinontwerper, ondernemer en vooral voorvechter van een duurzame wereld. Lodewijk gelooft in een wereld waarbij de mens en de natuur in balans zouden moeten zijn. Waar groen en natuur in gebiedsontwikkeling eerst te gast waren en werden gezien als sluitpost is tegenwoordig juist het omgekeerd het geval. De waarde van groen voor e mens, klimaat en onder andere biodiversiteit zijn van essentieel belang voor een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving en dragen ook aantoonbaar bij aan beter renderend vastgoed. Maar hoe zorg je er in de praktijk nou voor dat een gebiedsontwikkeling integraal wordt en ook deze 'zachtere' waarden worden meegenomen in de planvorming van ambitie tot en met realisatie en beheer? En hoe maak je duurzame ambities dan ook meetbaar waarbij je ook nog in staat bent de bewijslast te leveren dat een ontwikkeling ook echt een positieve impact heeft voor de mens en de natuur? Lodewijk verzorgt workshops en lezingen en houdt zich permanent bezig met de promotie van een groene en duurzame leefstijl. Dit doet hij zowel voor de consumenten- als voor de zakelijke markt. Samen met tuin- en landschapsontwerper Nico Wissing richtte hij NL Greenlabel op, een platform dat zich richt op vergroening van de openbare ruimte in alle facetten. Met NL Greenlabel heeft Lodewijk diverse duurzaamheidspaspoorten ontwikkeld, waaronder ook NL Gebiedslabel dat een leidraad is bij gebiedsontwikkeling. Deze duurzaamheidspaspoorten maken duurzaamheid meetbaar en geven inzicht in zaken als productie en herkomst, ecologische voetafdruk en bijdrage aan biodiversiteit.  Aart Jan van Duren | Managing Consultant Detailhandel bij Bureau Stedelijke Planning Aart Jan van Duren (1965) is economisch-geograaf en heeft ruim twintig jaar ervaring als onderzoeker en adviseur op het gebied van detailhandel. Hij is bovendien specialist op het gebied van supermarkten Sinds mei 2008 is hij werkzaam bij Bureau Stedelijke Planning, waar hij (sinds juli 2014 als adjunct-directeur) winkel- en horecabedrijven adviseert over hun vestigingsstrategie. Daarnaast is hij projectleider bij jaarlijks talrijke detailhandelsvisies, toekomstvisies op centrumgebieden en ruimtelijk-economische effectstudies. Aart Jan was tussen 2007 en 2014 docent winkelmarkt-onderzoek bij de NOVAM-opleiding van Reed Business Opleidingen. Tussen begin 2015 en begin 2019 was hij lid van de commissie Overheid & Beleid van de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW). Ook treedt hij met regelmaat op als spreker op congressen en als panellid in discussiefora. Eerder werkte Aart Jan onder meer aan de Universiteit van Amsterdam, bij Adviesbureau RBOI (het huidige Rho Adviseurs) en bij Ahold Real Estate. Wouter Endert | Manager Bouw & Vastgoed bij Lidl  Wouter Endert (1979) is Manager Bouw en Vastgoed bij Lidl Nederland GmbH. Hij is met zijn team van 13 vastgoedprofessionals verantwoordelijk voor alle bouw- en vastgoedgerelateerde zaken in de provincies Noord-Holland en Flevoland. Hieronder wordt verstaan, acquisitie, projectmanagement, bouwbegeleiding, assetmanagement en facilitymanagement. Sinds maart 2018 bekleedt hij deze functie. Voorafgaand was Wouter Vastgoedacquisiteur bij Lidl met een focus op de Metropool Regio Amsterdam en de Noordkop van Noord-Holland . Wouter heeft voordat hij bij Lidl kwam, bijna 10 jaar bij Decathlon Nederland gewerkt als expansiemanager. Hier heeft hij zijn ervaring opgedaan met lokale, regionale en provinciale regelgeving en detailhandelsbeleid. Naast supermarkt vastgoed is hij dan ook bekend met PDV/GDV. In deze sessie staat de toekomst van het buitengebied centraal en actuele kansen en uitdagingen die dit oplevert bij de inpassing en modernisering van een Lidl supermarkt. Hoe geef je dit toekomstgericht vorm? Hoe stuur je als overheid op toekomstwaarde? Is beleid daarin bepalend, of zouden we veelmeer out of the box moeten durven denken om samen nieuwe mogelijkheden te zien en te realiseren?  De discussie zal worden ingeleid door co-host en officieel omdenk-trainer Pepijn Lagerwey van omdenken.nl. Dé uitgelezen kans dus om eens out-of-the-box naar detailhandel te kijken en nieuwe ideeën op te doen. Omdenken is de tegenhanger van vastdenken. Omdenken begint niet met ja-maar, maar met ja-en. Met omdenken probeer je het probleem niet weg te werken, maar probeer je het probleem te gebruiken. Omdenken beschouwt elk probleem als een lastig obstakel, waar je met geduld en creativiteit, kortom een nieuwe manier van denken, een nieuwe mogelijkheid van kunt maken. Met omdenken zie je de beren én de weg.  Het aantal deelnemers is beperkt. U kunt zich hier aanmelden. PROVADA - Arena Lidl Nederland GmbH info@provada.nl

Lidl is als een van de grootste supermarktketens ter wereld, sinds 1997 ook op de Nederlandse markt actief. In krap 20 jaar is Lidl uitgegroeid tot de derde supermarktketen van het land. Expansie en modernisering zijn de drijvende kracht om klanten overal in Nederland ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ te bieden. In 2018 – 2019 is Lidl uitgeroepen tot; de beste supermarkt van Nederland, de beste supermarkt in groente en fruit, winnaar van de Foodservice Award, meest duurzame winkelketen van Nederland, winnaar klacht.nl voor de beste klachtafhandeling en tenslotte tot beste retailer van Europa. Dezelfde vernieuwingszin kenmerkt ook de expansie van Lidl in de regio. Tijdens de omdenk-sessie detailhandel buitengebied in de regio gaat publicist Jaap Huisman in gesprek met: 

Geert Gerrits | Wethouder Financiën, Ruimtelijke Ordening, Wonen en Grondzaken van gemeente Wijchen

Met het vertrek van een supermarkt in het centrum van Wijchen is er ruim 5 jaar geleden een lege plek ontstaan in ons centrum waardoor de bezoekersstroom in de bewuste straat met ruim 30% terug liep. In het verleden heeft Lidl al eens het oog op deze locatie laten vallen maar was de kwaliteit van de parkeervoorziening en de bruikbaarheid van het pand niet zoals het gewenst werd. Krap een jaar geleden bleek het pand passend te maken. Daardoor werden wij als gemeente belangrijk: Wat kunt en wilt u doen aan de openbare ruimte? Dat was en spannende voor ons. Het parkeerterrein is technisch in orde en nog niet aan vervanging toe. Inmiddels zijn we een jaar verder. Het nieuwe parkeerterrein is in aanleg en aan de afbouw van de winkel is begonnen.

Willem Hein Schenk | Adviseur Partner bij de Zwarte Hond en Stadsarchitect van Haarlem

Willem Hein Schenk (1962) is Adviseur partner bij De Zwarte Hond en Stadsarchitect van Haarlem. Hij studeerde aan de TU Delft, waar hij in 1988 zijn opleiding tot architect voltooide. Willem Hein werkte bij verschillende bureaus in binnen- en buitenland en trad in 1992 in dienst bij Karelse Van der Meer Architecten, later De Zwarte Hond. In 1997 werd hij partner en directielid. Zijn drive en open houding, waarbij ruimte is voor nieuwe inzichten, leiden tot breed gedragen ontwerpen. Van 2011 tot 2015 was Willem Hein Schenk voorzitter van de BNA, de Branche organisatie van architectenbureaus. De Zwarte Hond werkt momenteel aan opgaven in Delfzijl en Zwolle, waar sociale functies worden toegevoegd aan een combinatie van wonen, zorg en retail.  Door de nodige verbeelding te combineren met belangen en wensen van alle betrokkenen, zijn heel interessante ruimtelijke resultaten te behalen die een grote maatschappelijke meerwaarde hebben.

Lodewijk Hoekstra | Nederlands bekendste TV-tuinman, Presentator, Tuinontwerper, Ondernemer en vooral voorvechter van een duurzame wereld

Lodewijk Hoekstra is Nederlands bekendste tv-tuinman, presentator, tuinontwerper, ondernemer en vooral voorvechter van een duurzame wereld. Lodewijk gelooft in een wereld waarbij de mens en de natuur in balans zouden moeten zijn. Waar groen en natuur in gebiedsontwikkeling eerst te gast waren en werden gezien als sluitpost is tegenwoordig juist het omgekeerd het geval. De waarde van groen voor e mens, klimaat en onder andere biodiversiteit zijn van essentieel belang voor een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving en dragen ook aantoonbaar bij aan beter renderend vastgoed. Maar hoe zorg je er in de praktijk nou voor dat een gebiedsontwikkeling integraal wordt en ook deze 'zachtere' waarden worden meegenomen in de planvorming van ambitie tot en met realisatie en beheer? En hoe maak je duurzame ambities dan ook meetbaar waarbij je ook nog in staat bent de bewijslast te leveren dat een ontwikkeling ook echt een positieve impact heeft voor de mens en de natuur? Lodewijk verzorgt workshops en lezingen en houdt zich permanent bezig met de promotie van een groene en duurzame leefstijl. Dit doet hij zowel voor de consumenten- als voor de zakelijke markt. Samen met tuin- en landschapsontwerper Nico Wissing richtte hij NL Greenlabel op, een platform dat zich richt op vergroening van de openbare ruimte in alle facetten. Met NL Greenlabel heeft Lodewijk diverse duurzaamheidspaspoorten ontwikkeld, waaronder ook NL Gebiedslabel dat een leidraad is bij gebiedsontwikkeling. Deze duurzaamheidspaspoorten maken duurzaamheid meetbaar en geven inzicht in zaken als productie en herkomst, ecologische voetafdruk en bijdrage aan biodiversiteit. 

Aart Jan van Duren | Managing Consultant Detailhandel bij Bureau Stedelijke Planning

Aart Jan van Duren (1965) is economisch-geograaf en heeft ruim twintig jaar ervaring als onderzoeker en adviseur op het gebied van detailhandel. Hij is bovendien specialist op het gebied van supermarkten Sinds mei 2008 is hij werkzaam bij Bureau Stedelijke Planning, waar hij (sinds juli 2014 als adjunct-directeur) winkel- en horecabedrijven adviseert over hun vestigingsstrategie. Daarnaast is hij projectleider bij jaarlijks talrijke detailhandelsvisies, toekomstvisies op centrumgebieden en ruimtelijk-economische effectstudies. Aart Jan was tussen 2007 en 2014 docent winkelmarkt-onderzoek bij de NOVAM-opleiding van Reed Business Opleidingen. Tussen begin 2015 en begin 2019 was hij lid van de commissie Overheid & Beleid van de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW). Ook treedt hij met regelmaat op als spreker op congressen en als panellid in discussiefora. Eerder werkte Aart Jan onder meer aan de Universiteit van Amsterdam, bij Adviesbureau RBOI (het huidige Rho Adviseurs) en bij Ahold Real Estate.

Wouter Endert | Manager Bouw & Vastgoed bij Lidl 

Wouter Endert (1979) is Manager Bouw en Vastgoed bij Lidl Nederland GmbH. Hij is met zijn team van 13 vastgoedprofessionals verantwoordelijk voor alle bouw- en vastgoedgerelateerde zaken in de provincies Noord-Holland en Flevoland. Hieronder wordt verstaan, acquisitie, projectmanagement, bouwbegeleiding, assetmanagement en facilitymanagement. Sinds maart 2018 bekleedt hij deze functie. Voorafgaand was Wouter Vastgoedacquisiteur bij Lidl met een focus op de Metropool Regio Amsterdam en de Noordkop van Noord-Holland . Wouter heeft voordat hij bij Lidl kwam, bijna 10 jaar bij Decathlon Nederland gewerkt als expansiemanager. Hier heeft hij zijn ervaring opgedaan met lokale, regionale en provinciale regelgeving en detailhandelsbeleid. Naast supermarkt vastgoed is hij dan ook bekend met PDV/GDV.

In deze sessie staat de toekomst van het buitengebied centraal en actuele kansen en uitdagingen die dit oplevert bij de inpassing en modernisering van een Lidl supermarkt. Hoe geef je dit toekomstgericht vorm? Hoe stuur je als overheid op toekomstwaarde? Is beleid daarin bepalend, of zouden we veelmeer out of the box moeten durven denken om samen nieuwe mogelijkheden te zien en te realiseren? 

De discussie zal worden ingeleid door co-host en officieel omdenk-trainer Pepijn Lagerwey van omdenken.nl. Dé uitgelezen kans dus om eens out-of-the-box naar detailhandel te kijken en nieuwe ideeën op te doen.

Omdenken is de tegenhanger van vastdenken. Omdenken begint niet met ja-maar, maar met ja-en. Met omdenken probeer je het probleem niet weg te werken, maar probeer je het probleem te gebruiken. Omdenken beschouwt elk probleem als een lastig obstakel, waar je met geduld en creativiteit, kortom een nieuwe manier van denken, een nieuwe mogelijkheid van kunt maken. Met omdenken zie je de beren én de weg. 

Het aantal deelnemers is beperkt. U kunt zich hier aanmelden.

- Alle bijeenkomsten zijn onder voorbehoud van wijzigingen -