Wat is een slimme corporatie

Wat is slim, als je een woningcorporatie bent? Al helemaal aan het begin van het jaarlijkse Corporatiedebat op PROVADA, kreeg het publiek wat suggesties: Wendbaar zijn, je regio begrijpen, samenwerken met commerciële verhuurders. Doe er je voordeel mee.

Debatleider Tom van ’t Hek was, net als maar liefst vijf vastgoedspecialisten met een hart voor sociale woningbouw: bestuurders, beleggers en adviseurs. In de eerste stelling viel meteen het woord verhuurdersheffing. Jammer, vond het hele podium, want daar is iedereen helemaal klaar mee. Was het geld maar in een potje gestopt voor vernieuwing in de sector. Want schaarste leidt nou niet direct tot innovatie, zoals de stelling suggereerde.

Een andere stelling luidde kort: liever beschikbaar dan betaalbaar. Onzin, klonk het eensgezind. Juist betaalbaarheid is het grootste goed voor corporaties. Daarom kopen ze zelfs huizen op die ze te duur geprijsd vinden, om ze goedkoper aan te bieden. Dat is óók een manier van investeren. Het is de kunst om samen (markt, corporatie en gemeente) te kijken naar waardecreatie. Dus niet het oude denken van grondbedrijven, om maar een voorbeeld te noemen. 

Gepubliceerd
01-06-2017

  • Alles
  • Nieuws
  • PROVADA TV
  • Verslagen