Verkorte cursus geven en nemen

Het PROVADA Corporatiedebat vierde zijn 10-jarig bestaan vandaag. De jaarlijkse vinger aan de pols van corporatieland stond dit jaar in het teken van opdrachtgeverschap. Hoe verhouden ze zich tot met name ontwikkelaars enerzijds en huurders anderzijds? En vooral: Hoe kan het beter? Want kritiek is er genoeg.

Er werd zelfs een boek over geschreven door Marjet Rutten, aanjager, innovator en marketeer voor de bouw-, installatie- en vastgoedsector (met medewerking van andere betrokken): De kracht van een goede opdracht. Eén van de daarbij betrokken corporatiebestuurders kreeg een prominente plek in het debat. Margriet Drijver zei als eerste: “Corporaties en de bouwketen houden elkaar vreselijk in de klem. En dat ligt aan beide. Faalkosten lopen op tot 25 procent, de transactiekosten zijn veel te hoog.” Collega Alfred van den Bosch viel haar bij: “Wat mij betreft starten we snel een opleiding voor de blind spot tussen die twee werelden.”

Ook de andere sprekers meenden dat er weinig progressie zit in de relatie tussen gever en nemer. Op het podium zaten weliswaar wat “witte raven”, maar in de corporatiewereld vind je nog veel “Calimero-gedrag”. Een goede opdrachtgever, zo oordeelde de zaal, stelt duidelijke vragen, toont lef en vertaalt haar strategie naar concreet gedrag. Dat laatste is kennelijk een heel spannende opdracht voor bestuurders.  

Lastig, want de tijd dringt nu een grote opgave wacht: alle woningen energieneutraal maken. Drijver: “Anderzijds is het geen rock science want ik denk dat 80 procent van de sociale huurwoningen vrijwel hetzelfde is. Daar moeten we toch slimmer mee om kunnen gaan. De opdrachtnemer zegt: Geef ons meer ruimte om buiten de lijntjes te tekenen. De opdrachtgever zegt: We moeten meer in eindtermen denken en daarop marktpartijen bevragen. Dus ze moeten elkaar in het midden kunnen vinden. 

Gepubliceerd
07-06-2018

  • Alles
  • Nieuws
  • PROVADA TV
  • Verslagen
  • Podcasts