Hoe één app ook Uber op z'n kop kan zetten

Geschreven door: Elsbeth Quispel; partner en head of Strategic Consultancy & Sustainability bij Cushman & Wakefield.

De noodzaak om de innovatiesnelheid van een organisatie substantieel te verhogen én te digitaliseren is groot. In allerlei sectoren zijn traditionele bedrijven ingehaald door innovatieve, transparante en bijna altijd digitale organisaties. Ik hoef de namen Booking.com, Airbnb, Uber of Netflix hier eigenlijk niet meer te noemen. Ze deden het gewoon, snel, goed en ernstig verstorend voor traditionele bedrijven in hun sector. Maar ik ben er van overtuigd dat deze bedrijven zelf ook heel goed moeten blijven opletten. De digitale innovatie en toenemende transparantie maakt dat deze organisaties zelf ook zomaar aan de beurt kunnen zijn om gedisrupt te worden.

Wie gaat het doen?

We moeten wel met z´n allen: de wereld verandert, digitaliseert en wordt transparanter. En dat is dan ook meteen een sterke basis voor de versnelling waarin we kunnen en moeten innoveren. In welk marktsegment dan ook. We willen allemaal onze klanten kunnen bedienen via het web of via apps. We weten dat we daar veel voor moeten doen. Het vraagt bijvoorbeeld om het digitaliseren van de interne processen, flexibiliteit, kortere besluitvormingsprocessen en snellere responstijden. Want of we willen of niet: als je niet in staat bent het leven van je klanten eenvoudiger en vooral ook comfortabeler te maken, zul je worden ingehaald. Linksom of rechtsom. En dan is alleen een visie en overtuiging van de CEO niet genoeg. Die is nodig en belangrijk, net als draagvlak en niet in de laatste plaats een doordachte strategie. Maar wie ontwikkelt die strategie? Wie zijn de mensen die – zeker in een grote en gevestigde organisatie – de echte digitale verandering realiseren? Ik zie vooral grote corporate organisaties hiermee worstelen: ze zijn gewend van binnenuit te innoveren en producten en/of diensten helemaal uit te werken alvorens deze te toetsen bij de klant. Processen die tijd kosten. Zeker als je je bedenkt wat er aan plannen van aanpak en budgetprocedures vooraf is gegaan.

De buitenwacht naar binnen

Wil je als corporate echt een verandering teweeg brengen, dan vraagt dit het lef om van buiten naar binnen te innoveren. Je werkt in korte tijd een Proof of Concept (PoC) uit dat je toetst aan de markt voordat je verder gaat met de ontwikkeling ervan en voordat je een totaalbudget reserveert. Bij voorkeur test je zelfs meerdere PoC´s en breng je een selectie tot een Minimal Viable Product. Dan pas maak je de keuze voor een (of meer) producten die verder worden ontwikkeld om naar de markt te brengen. Een proces dat in hoog tempo moet plaatsvinden om zo de concurrentie bij - of liever voor - te blijven. Dat is precies waar vooral startups goed in zijn. Ze kunnen snel beslissingen nemen en risico´s beperken. Bij een goed (potentieel) product zoeken ze passende investeerders en/of betalende klanten. De meestal door jonge, slimme, ambitieuze professionals opgezette startups worden niet gehinderd door enig ´bedrijfsjuk´. Ze kijken met een open blik naar de echte behoefte van uw (potentiële) klanten. De energie die juist deze bedrijfjes kunnen brengen inspireert en hun opbrengst resulteert. In diensten en producten waarmee een voorsprong of zelfs marktleiderschap kan worden behaald. Kortom: er kunnen wat mij betreft niet genoeg samenwerkingen met startups worden opgestart zodat we allemaal gaan doen wat nodig is: digitaliseren!

 

Deze blog is als eerste gepubliceerd op Vastgoedmarkt.nl.

Gepubliceerd
02-11-2017

  • Alles
  • Nieuws
  • PROVADA TV
  • Verslagen